Firmowy samochód to w dzisiejszych czasach niemalże konieczność. Spotkania z klientami, rozszerzanie rynku, docieranie do różnorodnych, nawet odległych miejsc czy udział w branżowych szkoleniach i konferencjach wymaga sprawnego i szybkiego transportu. Korzystanie ze środków publicznych nie jest tak wygodne jak podróż własnym autem. To zaś generuje wydatki. Jak je optymalizować w firmie?
W poradniku znajdziesz porady dotyczące najlepszego finansowania samochodu, jak i dokumentowania wszelkich firmowych wydatków oraz obniżania składki ubezpieczeń komunikacyjnych.
1.Leasing jest najkorzystniejszy
Najkorzystniejszą formą kupienia samochodu do firmy jest wzięcie go w leasing. Zależnie od rodzaju leasingu całą wartość raty można włączyć w koszty uzyskania przychodu, a to znacząco zmniejsza podstawę opodatkowania. W przeciwnym razie gdyby auto nie zostało zakupione, te same pieniądze trzeba by było oddać do urzędu skarbowego, jako podatek. Decydując się na leasing płaci się znacznie niższe podatki, a jednocześnie ma się nowe i sprawne auto. Fakt, że zwykle są to bardzo młode samochody również wpływa na koszty, jakie się ponosi na ich użytkowanie.
2. Kilometrówka
Potocznie zwane kilometrówką, rozliczenie przebytych kilometrów to podstawa do prowadzenia odliczeń kosztów związanych z utrzymaniem samochodu w firmie. Jeżeli jakaś trasa nie zostanie zaksięgowana w kilometrówce – czyli specjalnej księdze służącej do notowania przebytych odległości, nie można jej wówczas rozliczyć w ramach środków firmowych, a to ogromna strata.
Każdą trasę należy więc wprowadzić, potem przelicza się kilometr przez stawkę, która w danym roku obowiązuje i uzyskany wynik stanowi podstawę do prowadzenia odliczeń od podatku. Jest to koszt uzyskania przychodu. Zmniejsza więc podstawę opodatkowania i znów przedsiębiorca może zapłacić niższy podatek.
3. Paragony i faktury
Każdy samochód należy zatankować, a to tylko podstawowy wydatek, który się pojawia. Do tego dochodzi sezonowa wymiana opon, konieczność wykonania przeglądów okresowych czy też ewentualne, większe lub mniejsze naprawy. Doliczyć trzeba również zakup płynów do pojazdu – głównie płynu do spryskiwacza, kosmetyków do samochodu czy też okazjonalnie myjnie. Nikt nie będzie przecież podróżował brudnym samochodem.
Wszystkie te wydatki muszą być odpowiednio udokumentowane. Najlepiej jeżeli są udokumentowane fakturami wystawionymi na daną firmę. W niektórych okolicznościach, ale są to bardzo rzadkie sytuacje, wystarczą paragony. Zasadniczo jednakże, powinno się korzystać z faktur. Zawarte na nich koszty można wprowadzić do ewidencji wydatków i za ich pomocą również obniżyć podstawę opodatkowania. Wydatki na samochód wchodzą w skład kosztów uzyskania przychodu.
4. Regularne kontrole pojazdu
Jeżeli samochód regularnie jest kontrolowany przez mechanika, to znacząco zwiększa to szanse, że rozpoczynająca się właśnie usterka, zostanie szybko dostrzeżona. To bardzo ważne. Jeżeli coś dopiero zaczyna się psuć, to łatwiej to naprawić. Poza tym, że łatwiej, to również taniej, a to nie jest bez znaczenia. Jeżeli zaś dojdzie do poważniejszej usterki, może ona pociągnąć za sobą kolejne uszkodzenia, a wówczas nie dość, że pracy jest więcej, auto jest na dłużej wyłączone z użytku, to jeszcze, koszty takiej naprawy są zdecydowanie wyższe.
Regularne kontrole nie są kosztowne, ani czasochłonne, a mogą generować oszczędności.
5. Odpowiednio wybrane ubezpieczenie
Jak wybrać ubezpieczenie samochodu? Samochód firmowy również musi być ubezpieczony. Obowiązkowe ubezpieczenie OC to podstawa, ale warto pomyśleć również o AC dla takiego pojazdu. Polisa OC powinna być możliwie jak najtańsza. Jej zakres jest przecież dla wszystkich dokładnie taki sam, więc cena odgrywa tu decydującą rolę. W tym celu, by znaleźć jak najtańszą polisę, warto skorzystać z porównywarki. Wystarczy wprowadzić wszystkie wymagane w formularzu dane, podać wszystkie wymagane parametry, a system je przeanalizuje i wyświetli najkorzystniejsze propozycje ubezpieczeniowe. Wśród nich wystarczy wybrać tę najtańszą polisę OC, by zminimalizować konieczne do poniesienia koszty.
Część wydatków na samochód firmowy trzeba ponieść. Trzeba jednak dążyć do tego, by wszystkie konieczne udało się zaksięgować w kosztach uzyskaniu przychodu – wówczas zmniejszy się podstawa opodatkowania. A pozostałe, których nie da się zaksięgować, żeby były jak najniższe.