Poradniki

8 wyłączeń odpowiedzialności, przez które nici z odszkodowania z assistance

Marta Ocęba

Awaria, kradzież, stłuczka czy pusty bak to koszmar każdego kierowcy. Dobry assistance ochroni Cię przed konsekwencjami nieprzyjemnych niespodzianek. Jednak nie wszystkie zdarzenia i sytuacje są objęte ochroną. Ten artykuł przybliża najczęstsze wyłączenia w assistance, czyli sytuacje, w których ubezpieczyciel nie udzieli Ci wsparcia.

Co to są wyłączenia odpowiedzialności?

Wyłączenia odpowiedzialności to określona w umowie z ubezpieczycielem lista sytuacji, w których ani nie dostaniesz odszkodowania z ubezpieczeń AC i OC, ani nie uzyskasz pomocy mimo wykupionego pakietu wsparcia w podróży autem, czyli assistance. Szczegółowy zakres polisy, a więc również ograniczeń i wyłączeń, zależy od konkretnego towarzystwa oraz wybranego wariantu.

Dobre assistance – jak je wybrać?

Ubezpieczyciele często dodają podstawowe assistance bezpłatnie do ubezpieczenia OC. To polisa działająca zazwyczaj jedynie w przypadku kolizji. Szeroki pakiet ochrony assistance otrzymasz razem z ubezpieczeniem AC. Dobre assistance powinno dać Ci poczucie bezpieczeństwa w rozmaitych sytuacjach drogowych: awarii, skończenia się paliwa czy pęknięcia opony.

Ciekawostka:

Według danych Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych w InterRisk najczęstszym powodem wezwania pomocy assistance jest holowanie po awarii lub wypadku (40%).

Kiedy mimo polisy assistance nie otrzymasz pomocy?

Może się zdarzyć, że centrum alarmowe odeśle Cię z kwitkiem. Za ten stan rzeczy odpowiadają limity i wyłączenia odpowiedzialności. W każdej firmie lista wyłączeń jest dość obszerna. Poniżej znajdziesz najczęściej pojawiające się przypadki limitów i wyłączeń w assistance.

  1. Pomoc tylko po wypadku

W najtańszych wersjach assistance bardzo często zawarty jest zapis, że pomoc przysługuje wyłącznie po wypadku, a nie kolizji, stłuczce czy awarii. Często pomoc dotyczy jedynie holowania. Jest to assistance mini albo podstawowy (tzw. wypadkowe lub powypadkowe assistance).

  1. Franszyza kilometrowa

Wiele firm udziela pomocy w pełnym zakresie, tylko jeśli do zdarzenia dojdzie w określonej odległości od miejsca zamieszkania (np. powyżej 20 km). Jeśli samochód odmówi posłuszeństwa niedaleko miejsca zamieszkania, nici z assistance.

  1. Limit holowania

Udzielenie pomocy jest także ograniczone geograficznie i może nie dotyczyć całego kraju. Pomoc bywa udzielana np. wyłącznie do 100 km od miejsca zdarzenia. Jeśli więc awaria zdarzyła Ci się pod Radomiem, a mieszkasz w Gdańsku, Twojego samochodu nie odholują bezkosztowo pod sam dom.

  1. Limit liczby zdarzeń w ciągu roku

Częstym ograniczeniem w assistance jest limitowanie pomocy na miejscu zdarzenia do kilku razy w ciągu roku. Przeważnie ubezpieczyciele gwarantują pomoc dwa razy w roku.

  1. Auto zastępcze i hotel z własnej kieszeni

Wybierając polisę, sprawdź, czy ubezpieczyciel oferuje Ci samochód zastępczy i nocleg w cenie. W niektórych przypadkach ubezpieczyciel zorganizuje Ci auto i zakwaterowanie w hotelu, ale zapłacisz za nie z własnej kieszeni. Przeważnie te usługi występują w ramach pakietu umożliwiającego kontynuację podróży, nieraz także razem z kierowcą zastępczym.

  1. Odmowa zwrotu poniesionych kosztów

Ubezpieczyciele często zastrzegają sobie prawo do odmowy zwrotu kosztów, które poniosłeś bez porozumienia z centrum pomocy. Dlatego praktycznie każde OWU assistance zawiera informację o obowiązku niezwłocznego poinformowania towarzystwa o zdarzeniu. Zakład ubezpieczeń w informacji zwrotnej przekazuje wszystkie kroki, które można podjąć w ramach obowiązującej polisy assistance.

  1. Zdarzenie miało miejsce w kraju o podwyższonym ryzyku

Większość ubezpieczycieli oferuje pomoc jedynie na terenie kraju. Aby mieć dobry assistance za granicą, musisz wykupić dodatkowy pakiet (sprawdź, jak ubezpieczyć samochód za granicą). Pamiętaj jednak, że kraje o podwyższonym ryzyku takie jak Ukraina są wyłączone z ochrony assistance.

  1. Zdarzenie miało miejsce podczas kataklizmu

Wyłączenia odpowiedzialności dotyczą także działania sił natury. Ubezpieczyciel może odmówić Ci pomocy podczas powodzi, huraganu lub innego zjawiska uniemożliwiającego realizację usługi. Dzieje się tak na przykład podczas stanu klęski żywiołowej.

Zanim podpiszesz umowę, zapoznaj się z OWU!

Pamiętaj także o standardowych wyłączeniach takich jak brak ważnego przeglądu technicznego czy prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu. W ubezpieczeniach funkcjonuje również termin rażącego niedbalstwa, które polega np. na pozostawieniu otwartego samochodu z kluczykami w stacyjce. Aby mieć pewność co do zakresu ochrony, przed zakupem polisy assistance koniecznie wczytaj się w zapisy OWU poszczególnych towarzystw. Wtedy w sytuacji awaryjnej będziesz mieć jasność co do zakresu oczekiwanej pomocy w podróży autem.

PODSUMOWANIE

  • Wyłączenia odpowiedzialności to lista sytuacji zawarta w OWU, w których nie uzyskasz odszkodowania ani pomocy od ubezpieczyciela.
  • Najtańsze polisy assistance działają jedynie po wypadku, często pomoc ograniczona jest jedynie do holowania.
  • Choć lista wyłączeń w assistance jest długa, wśród najczęściej pojawiających się ograniczeń możesz znaleźć: pomoc tylko na terenie kraju, tylko dwa razy w roku.
  • Zanim podpiszesz umowę z ubezpieczycielem, dokładnie sprawdź zakres polisy w OWU.

Info o autorze

Marta Ocęba
Pasjonatka podróżowania i samochodów. Przez kilka lat pracowałam jako agent ubezpieczeniowy, dzięki czemu mam sporą wiedzę na tematy o których pisze. Moją specjalnością są finanse oraz ubezpieczenia. Lubię w łatwy sposób tłumaczyć ciężkie zagadnienia ubezpieczeniowe. Zapraszam do lektury moich artykułów!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *